منتديات صيدليات الدكتور جمال فراج

منتدي يختص بالادويه والارشادات الصحيه والنصائح الطبيه والثقافه الاسلاميه والادويه البيطريه وكل مايتعلق بالصيدله والطب
 
الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 طريقة تحضير الطحالب كغذاء لاسماك الزينه

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
Admin
Admin


المساهمات : 297
تاريخ التسجيل : 06/07/2010

مُساهمةموضوع: طريقة تحضير الطحالب كغذاء لاسماك الزينه   الأربعاء يوليو 21, 2010 11:56 am

طريقة تحضير الطحالب:

تجيب ورق خس( على سبيل المثال) او اي ورق أخضر او حتى قشر الخيار و تغسله كويس و بعدين تحطة في إناء و تحط عليه مية و تغليه, اول ما المية تغلي تطفي عليه و تصفي المية لوحدها و تحطها في ازازة بلاستيك او ازاز شفافة و تسيبها في الشمس لمدة 3 ايام و بعد كدة تضيف كوباية من مية الطحالب دي لحوضك مع غلق الفلتر لعدة ساعات و المهم ان يكون في حوضك اضاءة كافية عشان الطحالب تنمو و تتكاثر.
واحد يسألني طب و مصير الاوراق الخضرا دي ايه؟نرميها؟ اقوله لا طبعا السمكاوية ما يهدروش حاجة خالص, الاوراق الخضرا المغلية بعد ما نشيل العروق الناشفة اللي فيها هنحطها للسمك و خصوصا الفانتيل هيستمتع بأكلها جدا و هيدعيلك في كرشه... قصدي في سره!!

و محدش يقلق من التكاثر الزائد للطحالب لأن الكمية الموضوعة غير مضرة و كمان الفلتر طالما شغال مافيش اي مشكلة بمعنى التكاثر الزيادة هيروح في الفلتر, و بعد يوم او يومين من الاضاءة الجيدة هتلاحظ تكون طبقة خضراء على الاسطح الثابتة لحوضك فماتنزعجش و تفرح لأن التجربة تمت بحمد الله!

و بالهنا على قلوب السمك بتاعكم.

منقول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://drgamalpharmacy.akbarmontada.com
 
طريقة تحضير الطحالب كغذاء لاسماك الزينه
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات صيدليات الدكتور جمال فراج :: الفئة الأولى :: المنتدى الأول :: منتدي صيدلية الدكتور جمال :: منتدي الادويه البيطريه-
انتقل الى: